Resultado da pesquisa (2)

Termo utilizado na pesquisa Leal de Araújo J.

#1 - Clinical and post mortem examination of white worm lizards (Amphisbaena alba) in the State of Paraíba, Northeastern Brazil: morphological, pathological and radiographic findings of a secretive species

Abstract in English:

Amphisbenians are limbless reptiles that belong to the order Squamata. Due to their fossorial and secrevie habits, little is known about their morphology, ecology and pathological conditions that may affect them. In this manuscript, we present a brief guide for identification of normal structures as well as traumatic injuries on radiography and necropsy of Amphisbaena alba. From April to September 2019, three cases of A. alba with suspected trauma were referred to the Veterinary Hospital of the Federal University of Paraíba (UFPB). In the clinical evaluation, traumatic injuries were observed, and support therapy was instituted, but they did not resist and died shortly after. Bone fractures and organ ruptures, in addition to specific structures of this species were identified on radiography. A systematic necropsy was performed of all amphisbaenians in order to evaluate external and internal structures, not only to identify lesions but also to investigate the morphological aspects of amphisbenids. Macroscopically, multiple organ fractures and ruptures observed in radiographs were confirmed, in addition to the presence of the cestodes Semenoviella amphisbaenae in the large intestine. Histologically, it was possible to identify normal characteristics and microscopic lesions in the tissues. This is the first study to incorporate morphological, clinical, and pathological aspects of A. alba. This manuscript brings essential information for wildlife veterinarians and pathologists who may have to treat or perform a necropsy on these unique reptiles.

Abstract in Portuguese:

Anfisbenas são répteis desprovidos de membros que pertencem a ordem Squamata. Devido a seus hábitos fossoriais e reclusos, pouco se conhece sobre sua morfologia, ecologia e condições patológicas que possam afetá-las. Neste artigo, um guia sucinto para a necropsia, identificação de tecidos e órgãos e lesões encontradas em Amphisbaena alba, é apresentado. Durante março e dezembro de 2019, três casos de A. alba com suspeita de trauma foram encaminhados ao Hospital Veterinário da Universidade Federal da Paraíba. Na avaliação clínica foram observadas lesões traumáticas e instituído um suporte terapêutico, porém não resistiram e morreram em seguida. Foram realizadas projeções radiográficas onde identificaram fraturas e ruptura de órgãos, além de identificar estruturas específicas dessa espécie. Uma avaliação completa de estruturas externas e internas foi conduzida para investigar aspectos morfológicos dos anfisbenídeos. Macroscopicamente foram confirmadas múltiplas fraturas e rupturas de órgãos observadas anteriormente nas radiografias, além disso evidenciou no intestino grosso presença de parasitos anoplocéfalos denominados Semenoviella amphisbaenae. Na histologia foi possível identificar características normais e lesões microscópicas nos tecidos. Esse é o primeiro estudo a incorporar aspectos morfológicos, clínicos e patológicos de A. alba. Esse manuscrito traz informações essenciais para clínicos e patologistas de animais selvagens que podem se deparar com casos clínicos ou de necropsia de Amphisbaena alba.


#2 - A taste of pathology

Abstract in English:

Adult learning, or andragogy, provides a novel way of appreciating using food analogies as an effective learning tool in veterinary pathology. Facilitation of adult learning requires that new concepts be presented in a way that draws on the learner’s experience. Because veterinary students will have had considerable experience with a plethora of food items prior to enrolling in a pathology course, food analogies can provide an easy conduit for incorporating key learning concepts regarding veterinary pathology. In this paper, many of these analogies are presented, along with the mechanisms responsible for each of the characteristic lesions, in the hopes that their usefulness in the classroom can be highlighted to create a more engaging and facilitated learning environment.

Abstract in Portuguese:

A aprendizagem de adultos, ou andragogia, é uma nova maneira de apreciar o uso de analogias de alimentos como uma ferramenta eficaz no aprendizado em patologia veterinária. A facilitação da aprendizagem de adultos requer que novos conceitos sejam apresentados de uma forma que se baseie na experiência do aluno. Como os estudantes de medicina veterinária já terão sido expostos a um número considerável de tipos de alimentos antes de se matricularem na disciplina de patologia, as analogias de alimentos podem fornecer um ótimo conduto para incorporar os conceitos-chave na aprendizagem da patologia veterinária. Neste artigo, muitos dessas analogias são apresentadas juntamente com os mecanismos responsáveis por cada uma das lesões características, na esperança de que sua utilidade na sala de aula possa ser destacada para criar um ambiente de aprendizado mais envolvente e favorável.


Colégio Brasileiro de Patologia Animal SciELO Brasil CAPES CNPQ UNB UFRRJ CFMV